Analyse Oorzaken & Gevolgen – krantenartikels

Praktisch

Materiaal: Artikels (‘Krantenartikels Blanco‘ of ‘Krantenartikels Met aanduidingen‘)

Duur: 20min

Moeilijkheidsgraad: gemiddeld

 

Verloop

STAP 1. Verdeel de leerlingen in duo’s en geef elke groep één of meer artikels over de crisis in Spanje. Je kan kiezen om de leerlingen artikels met of zonder aanduidingen in fluo (‘Met aanduidingen’ of ‘Blanco’) te geven, afhankelijk van het niveau van de klasgroep.

Zorg vooraan in de klas (bv. op het bord of via projectie) voor een tabel met twee kolommen, getiteld ‘oorzaken’ en ‘gevolgen’. Laat de leerlingen de artikels lezen met volgende vraag in het achterhoofd: handelt dit artikel over oorzaken of gevolgen van de crisis in Spanje.

STAP 2. Laat de duo’s één voor één hun artikel(s) in de tabel plaatsen. Geef ze kort de kans om hun keuze te duiden. Noteer onder elk artikel het bijhorend staakwoord.

Oorzaken

Gevolgen

“Vastgoedsector nekt Spaanse economie”

De vastgoedcrisis

 

“Een verloren generatie jongeren in Spanje?”

Toenemende jeugdwerkloosheid en migratie

“Eigen schuld, dikke bult voor Spaanse overheid?”

Rol van de overheid

 

“De crisis in Spanje spaart niemand meer”

Besparingen en groeiende armoede

“Leningen te gemakkelijk bij banken?”

De bankencrisis

 

“500 Spaanse gezinnen geen dak boven hoofd”

Huisuitzettingen en leegstand

Extra Lestip: Laat je leerlingen na deze les artikels meebrengen/opzoeken over  de Spaanse crisis en geef ze een plaats in de tabel.

 

Download dit onderdeel hier (in pdf).

Terug 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.